2016. április 6., szerda

Neked is piros, faszmajom! - Gyökér biciklisek és a közlekedési lámpák

Még az elején leszögezném, hogy van autóm, tehát szoktam vezetni, régebben négy évet robogóztam, így az a verzió is meg van, rendszeresen biciklizem, de csak sportolási céllal (nem a belvárosban) és gyalogosként is részt veszek a közlekedésben. Mindegyik szemszöget ismerem valamennyire.

Jelen esetben gyalogosként figyeltem fel arra a jelenségre, hogy a legtöbb biciklis magasról tojik a közlekedés szabályaira, abból is egyik kiemelkedő helyet a piros lámpa figyelmen kívül hagyása foglalja el. S ez igaz a seggfej biciklis futárokra (ugyan olyan parasztok, mint autósban a taxis, ugyan az, csak két keréken, övé a város baszki, érted), a kis sztreccs gatyában libbenő picsákra, a hülye csávókra nagyon biciklis cuccban, meg úgy általában majdnem az összes puhatestű gyökérre, aki nem figyel semmire. A bejegyzés apropója az, hogy ma a Kálvin térnél kellemesen elbeszélgettem egy percben egy bicajos lánnyal, aki majdnem elütött a zebrán. Szokásos helyzet. Az autósok megállnak, mert piros a lámpa (igen, van tapló autós, aki átmegy a piroson, de valljuk be, nem jellemző, hogy már mennek a gyalogosok, és egyszer csak a sorból kiválva jön egy autós és átmegy a piroson, inkább röptében szoktak, miközben pirosra vált, vagy utána pár másodperccel), ugye rendszám van rajta, ami miatt beazonosítható, meg nagy is, tehát látszik, ha átmegy, meg nehezebb a gyalogosok között lavírozni autóval, s a többi. Viszont a bicajos... Ő nem, neki szabad... Megy baszki, mint a hülye, csak előre nézve, kéne is rájuk adni olyan szemzőt, mint a lovakra, nehogy megzavarja őket a forgalom, vagy bármi a csuda kis világukban. Mivel már volt hasonló esetem, amikor kíváncsi voltam az okra, ilyen válaszok születtek (kiemeltem párat, mert sok hülye választ kaptam már):

- Az csak az autósnak szól nem?
- De körbenéztem.
- Lassan megyek.
- Nem zavarok senkit, probléma?
- Nem férünk el egymás mellett, vagy mi bajod?
- Sietek.

Válaszok:

- Nem, nem csak az autósoknak szól, te gyökér.
- Én KAMAZ-zal nem szoktam, ha zöld, akkor megyek. Szóval vigyázz, ha meglátsz!
- Ha a KAMAZ alatt meghallok valami recsegést, akkor én is lassan megyek, míg már nem hallom, viszont utána csutka gáz.
- Elférünk, de az a szemét, gonosz autós is elférne, mégis ő ott várja, hogy zöld legyen, te meg itt balfaszoskodsz a gyalogosok között faszmajom.
- Na ez az, amit pont leszarok.

Szóval az alábbi párbeszéd zajlott le:

Én: - Láttad, hogy piros a lámpa?
Lány: - Láttam.
Én: - Ugye tudod, hogy az neked is piros, meg kell állnod?
Lány: - De nem jött semmi.
Én: - Talán nem volt érthető a kérdés, átfogalmazom. Ugye tudod, hogy a piros lámpánál neked is meg kell állnod, függetlenül attól, hogy keresztben közlekedik-e valaki, avagy sem?
Lány: - Igen. De nem jött semmi.

Tényleg ennyire majompicsa? De ilyenkor miért nem jön csumán egy IFA, vagy egy KRAZ és bassza el, így: TRIFF?! Az, hogy a fülhallgatójából ordított a zene, az csak hab a tortán. Biztos tud figyelni a környezetére. Még mielőtt valaki, hogy mert biztosan te is ordíttatod... Nem. Soha nem hallgatok hangosan zenét a kocsiban, pontosan azért, hogy érzékeljem, mi történik körülöttem. Az is faszfej, akinél a karosszéria majdnem lefittyen, olyan hangerővel nyomja a kocsiban.

Amit nehezményezek nagyon, az az, hogy nagy részének fing fogalma nincsen a helyes és elvárt közlekedésről. Bár sok biciklis rendelkezik autóval és jogosítvánnyal biztosan és így KRESZ vizsgával is (ami nem jelenti annak ismeretét, de tegyük fel, hogy igen), mellette sok olyan van, akinek meg nincsen. Jelen esetben is ez utóbbi lehetett, mert a kiscsajból nem néztem ki, valami elvarázsolt egyetemista picsa lehetett ránézésre. Persze lehet olyan autóval is rendelkező, amelyik ismeri a KRESZT, de két kerékre ülve átlényegül seggfej biciklissé. Átférek és átmegyek mindenen gesziázzeh, mint a T-1000-es Terminator. Ha a forgalomban vesz részt, akkor legyen KRESZ vizsgája (s akkor még az adózásról nem is szólva, mert ugye követelőzni az nagyon megy a jobb körülményekért, bicikli utakért, de a bicaj vásárlásakor felszámolt ÁFA összegén kívül tudtommal nem nagyon fizetnek azért, hogy nekik valami jobb épüljön, vagy jobb lehessen). Legyen külön biciklis vizsga azoknak, akik nem akarnak soha autót és más egyebet vezetni, csak biciklizni akarnak, és csak úgy ülhessen bicajra és vehessen részt a közlekedésben.

Mondanom se kell, hogy általános közlekedési szabályok tanulására kötelezném a gyalogosokat is, legalább valami iskolai foglalkozás keretében, mint anno volt osztályfőnöki óra keretében, de az egy másik történet. A motorosok középen, a sávelválasztó vonalon közlekedéséről is meg van a véleményem, de erről is majd valamikor.

Utálom az embereket.